wuteva
0

Entry Khas Buat A.C.A.B


"Skinhead, for life. I'm a skinhead for life.." - itu salah satu bait lirik yang memang pada masa aku layan band ni, buat aku naik semangat dowh. hehe. apepun, sbb diorang aku jadi suke jeans skinny.. (well, da fofuler banget da pun skang..huhu)

A.C.A.B... atau The A.C.A.B

band yang pernah menggegarkan bumi Malaysia dengan lagu keras streetpunk + eastern oi! diorang. tp skang ni sudah sedikit menyepi. fofuler gilak era 90-an, masa tu mereka dibarisi Megat (vocalist/guitarist), Edy(guitar) Anas (guitar) Sham (bass) Black on drum.

EP yang pertama diorang kuar masa 1996, Unite and Fight. Masa tu dey all dah femes dah buat performance di gig dan beberapa underground scene. Selepas itu ia diikuti ngan United & Fight EP (1997), Eastern Oi! (1998), Live and Lout (2000).

ia diikuti pulak lagi dengan Skinhead for Life (2001), yg mana banyak lagu album ni memang kasi shiver down to your spine, especially lagu Skinhead For Life, Racial Hatred dan Streets of Uptown. lagu Streets of Uptown pulak memang mengundang ramai gila peminat dan pendengar lagu dey all...termasuk la aku...huhu.

"Drank in a pub on a Saturday night, me and the boys were felling alright. then we walked the streets feeling lots of pride, proud of our roots and our way of life..." - streets of uptown

tahun 2002, ACAB keluarkan album Orang Timur. album yang sgt hardcore jugak menyeru orang-orang Timur supaya berjuang demi anak bangsa dan negara. dan jugak maruah. (ikut tafsiran aku la..huhu). album ni diikuti dengan album Bangun (2004) yang bertemakan perkara yang sama. ce try dengar lagu Bangun, memang kena weh dgn situasi negara skang. huhu. apa yg paling aku suke lagi dgn band ni ialah, lagu dey all byk ke arah perjuangan dan persahabatan.. contoh mcm lagu Bersama Semula dan Genggam. memang besy.

Pada tahun 2005, lepas Megat balik dr UK (walau tak abes blaja), dey all came out with another new line up, new influence and new fresher tune album, This is The A.C.A.B. time ni diorang da reform, dengan Megat (guitar/vocal), Edy (guitar), Irfan (drums) and Mono (bass). and lagu dari album ni sangat2 lah under influence dari UK rock band... nice though. =) macam Metallica from ...Justice for All to Black album. huhu

n lagu-lagu album This is...the A.C.A.B ni memang masyuk dan ada maksud sendiri. antara sedar dan tidak, lagu ni macam satu perjalanan sebuah cinta yang kecundang. cuba tengok dan nilai sendiri:

  • Bertemu, Angkasa lagu yg memang tgh indah dilamun cinta
  • Astray tgh dilanda masalah & krisis
  • Bermimpi di Siang Hari, dah sedar x sepadan n dah bergaduh
  • Goodbye, Setelah lagu kecewa bercinta
  • Haven't I menyesali betapa dok sedih sgt ngan kekecewaan tersebut
  • Now & Again, lagu bangkit...=)
tak caya, ce dengar sendiri smua ni ikut turn yang aku susun.

and much to mention, band ni byk bg influence gak kat idup aku.. most significantly, is the term 'astray'. yeah, yatt yg astray. term ni asal dari lagu dey all, Astray from album This is The ACAB. aku beli dowh album ni. haha. masa tu aku tgh frust berchenta. typical for 19 years old girl huh. da clash mule la nk emo la, nk protes la bagai. hikhik...zaman muda dowh..

tu salah satu rizen la. rizen lain sebab maksud nama aku, yg ala-ala macam petunjuk gitu.. jadi aku tak rasa aku layak jadi guider.. so dats how the 'astray' term came out. tp sebenarnya memang dlm idup, most of all the time, i am a guider. but sometimes this guider is also lost.. well.. human right.. =)

tp aku start karen ngan lagu ni since lagu legend dey all, Streets of Uptown. Lagu yang memang betul2 hard core punye eastern oi!, memang masyuk dilayan bersama lagu heavy metal like metallica, and speed metal like helloween dlm playlist aku zaman dlu. hehe. tak macam awek lansung. patot la org ckp aku ni tak lemah lembut. tkpe bro, janji dalam hati hanya Allah yang tahu. =)

I've been moaning too much haven't I?
I've been swallowing my pride for all those tears I cannot hide
Haven't I?

Looking back all these years, how i suffered all the pain and tears
Too much regrets i can no longer tell, has turned my life into a living hell
To all my loyalties are unquestionable, i dedicated it all my life and soul
But when all when wrong and the odds were down
No one dared to be around
Weren't there to catch me when i fell

So what should i care?

P/S: part yg no one dared to catch me when i fell to plg aku suka. very punching! anyway, sape2 yg tgh frust bercinta, leh ar try lyn lagu-lagu dey all...=)

0 comments:

Post a Comment