wuteva
0

jangan sesekali abaikan mentua

aku ni anak bongsu. org kate anak bongsu ni manje. anak bongsu ni tak pandai berdikari. anak bongsu ni tak matang. hah! sebagai anak bongsu, aku nak buktikan anak bongsu boleh berdikari. n kadang2 lagi matang dari kakak-kakak dan abang-abang dalam famili.

anak bongsu sebenarnya pemerhati yang paling peka dan sensitif dalam famili. (kalau dia ada sense lah). sebab dia banyak yang tengok apa tindakan mereka yang lebih dewasa, termasuk lah ibu bapa dia sendiri.

dalam konteks aku, bukan lah aku nak burukkan sesape, tapi sebab da idup lame, dan keluarga aku ni boleh dikatakan MATANG, maka banyak jugak lah pemerhatian yang aku buat dalam hidup aku. dan yang paling penting, ilmu berguna untuk pada masa depan.

dan pengajaran aku dapat time cuti CNY ni, jangan sesekali abaikan mertua.

mengape aku ckp mcm tu? sebab bila aku tengok keadaan ibu aku sendiri sebagai mertua, aku dapat bayang macamana kalau hati ibu org lain (ibu suami/isteri sendiri lah, bukan ibu sape2 pun).

sebagai menantu perempuan, n aku pun (insyaallah) bakal jadi menantu perempuan, kita jangan sesekali abaikan (ibu terutamanya) mertua. hoho. mcm serius sangat pulak topik aku.

sebab ibu mertua n menantu perempuan sgt sensitif. tp boleh jadi sangat rapat jugak. :)

tips jaga hati ibu mertua:
  • time dia shopping, tggu dia dengan sabar, dan bagi pendapat lau dia mintak
  • time die shopping, jangan sesekali bagi dia pegang barang
  • time die shopping jugak, jangan lah kedekut sgt nk hulurkan duit bayar
  • time makan, jangan nk jamu laki je, ingt mertua jugak
  • time makan, jangan tunjuk pandai bila masak, tanya pendapat dia dlu nk masak ape, mintak resipi dan tips kalau boleh
  • jgn memandai-mandai kat rumah mentua
  • jgn tak makan lau dia masak
  • selalu jaga percakapan, dan tahan telinga kalau dia cakap ape
  • selalu bg perhatian apa yang dia nk sampaikan....biasalah, org tua ni makan lagi byk garam dari kita. jgn rasa hebat tanak layan dia pulak
  • yg paling penting, jgn berkira sgt ngan dia... lau mula-mula dia benci kita pun, lama-lama insya allah, lau kita selalu ikut ckp dia, tak berkira dgn dia, Allah tak kejam...:)

Just ingat satu benda, mak laki kita, mak kita jugak. Walau apa pun yang berlaku, hakikat hukum mak dia lagi penting.... sape berani challenge statement aku? dan si anak pulak, bila dah kawin, jangan lupa tanggungjawab pada ibu bapa. diorang bukan nk tagih sgt simpati dari kita. tp redha hidup kita di bawah tapak kaki mereka. tanpa mereka, TIADA kita.

P/S: memang tepuk sebelah tangan tak berbunyi. tapi yang penting, ada tak keinginan nak tepuk tu?

0 comments:

Post a Comment